De in Nederland en Duitsland min of meer geflopte talentenjacht ‘The Winner is’ van Talpa gaat op 11 juli in première in de VS. Het vertrouwen in de ‘Hollandse rockster van tv-formats’ lijkt ongeschonden.
Het geringe succes van The Winner is in Europa – de talentenjacht flopte zowel in Nederland als in Duitsland – blijkt voor het Amerikaanse televisienetwerk NBC geen reden om het programma niet in Amerika uit te brengen.
De Amerikanen zijn zeer te spreken over John de Mol. “Hij is een beetje de Rolling Stones van de televisie, een Europese Rockstar van tv-ideëen”, stelt Paul Telegdy, programmadirecteur van NBC op de site van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.
Het enthousiasme van NBC is te verklaren vanwege het enorme succes van The Voice. Met die talentenjacht had de Amerikaanse zender eindelijk weer eens een kijkcijferhit.
John de Mol zegt in hetzelfde artikel dat hij met opzet voor NBC koos omdat het netwerk in een slechte vorm verkeerde. “Ik had het idee dat een netwerk in nood alles op alles zou zetten”. Dat bleek. Volgens bronnen van de krant betaalde NBC maar liefst 2 miljoen dollar per aflevering voor de rechten op The Voice.
De hoop is nu dat NBC alles op alles zet om ook de The Winner is tot een kijkcijferhit te maken.
Tegenslag in Europa
John de Mol kan een nieuw succes wel gebruiken. Zijn bedrijf Talpa wordt in Nederland geplaagd door tegenslag. Het gaat namelijk niet goed met SBS Broadcasting waarvan hij sinds het voorjaar van 2011 33 procent van de aandelen bezit. De rest is in handen van de Finse uitgever Sanoma.
De malaise bij SBS is mede toe te schrijven aan het falen van The Winner is, dat SBS aan een kijkcijfersucces moest helpen. Maar al bij de tweede uitzending van de show in 2012 daalde het aantal kijkers tot ver onder het miljoen tot 642 duizend. De slechte kijkcijfers waren extra wrang omdat The Voice, ook bedacht door De Mol maar uitgezonden bij concurrent RTL, al een aantal seizoenen goed blijft scoren.
Daarnaast bleek het tv-formaat, waarbij het publiek als jury een grote rol heeft, ook niet aan te slaan in Duitsland. The Winner is haalde in Duitsland gemiddeld fors minder dan 2 miljoen kijkers. Het programma werd daar gepresenteerd door Johns zus Linda.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl